Dobór strategii cenowej
Opis sytuacji
Firma A konkuruje z firmą B na lokalnym rynku pokryć dachowych. Badania wykazały, że chłonność rynku
wynosi 30 dachów tygodniowo. Maksymalna cena sprzedaży wynosi
5000 zł, a koszty wytworzenia - 4000 zł (dla obu firm).
Prezes firmy A chce znać cenę, która pozwoli na maksymalizację rocznego zysku. Nie
jest to proste, gdyż udział A w rynku zależy od stosunku cen A i B.
Firma B zmienia ceny bez uprzedzenia z tygodnia na tydzień.
Jeśli obie firmy mają jednakowe ceny, A ma 40% udział w rynku. Jeżeli B ma niższą cenę, A
traci z tego poziomu 4% udziału za każde 100 zł różnicy, gdy
sytuacja jest odwrotna, A zyskuje 1% udziału za każde 100 zł różnicy.
Model symulacyjny
- Funkcja celu: maksymalizacja sumy tygodniowych zysków firmy A.
- Zmienna kontrolowana (decyzyjna): cena sprzedaży A.
- Zmienna niekontrolowana: cena sprzedaży B.
Rozkład cen firmy B dany jest poniższą tabelą:
Lp. | Cena B [zł] | Prowdopodobieństwo [%] |
1 | 4400 | 10 |
2 | 4500 | 15 |
3 | 4600 | 20 |
4 | 4700 | 30 |
5 | 4800 | 25 |
Średnia | 4645 | 100 |
Wykonanie symulacji
Prowadzimy symulację przez 50 tygodni dla cen firmy A zmieniających się co 100 zł (4300, 4400, ..., 4900). Razem daje to 7 przebiegów symulacyjnych.
Zadania
- Obliczyć podstawowe statystyki zysku dla przyjętych cen.
- Wykonać analizę wyników.
- Czy inne strategie cenowe firmy A dałyby lepsze wyniki (np. cotygodniowa zmiana cen na podstawie relacji cen z poprzedniego tygodnia)?