Dobór strategii cenowej


Opis sytuacji

Firma A konkuruje z firmą B na lokalnym rynku pokryć dachowych. Badania wykazały, że chłonność rynku wynosi 30 dachów tygodniowo. Maksymalna cena sprzedaży wynosi 5000 zł, a koszty wytworzenia - 4000 zł (dla obu firm).
Prezes firmy A chce znać cenę, która pozwoli na maksymalizację rocznego zysku. Nie jest to proste, gdyż udział A w rynku zależy od stosunku cen A i B. Firma B zmienia ceny bez uprzedzenia z tygodnia na tydzień.
Jeśli obie firmy mają jednakowe ceny, A ma 40% udział w rynku. Jeżeli B ma niższą cenę, A traci z tego poziomu 4% udziału za każde 100 zł różnicy, gdy sytuacja jest odwrotna, A zyskuje 1% udziału za każde 100 zł różnicy.

Model symulacyjny

  • Funkcja celu: maksymalizacja sumy tygodniowych zysków firmy A.
  • Zmienna kontrolowana (decyzyjna): cena sprzedaży A.
  • Zmienna niekontrolowana: cena sprzedaży B.

Rozkład cen firmy B dany jest poniższą tabelą:

Lp. Cena B [zł] Prowdopodobieństwo [%]
1 4400 10
2 4500 15
3 4600 20
4 4700 30
5 4800 25
Średnia 4645 100

Wykonanie symulacji

Prowadzimy symulację przez 50 tygodni dla cen firmy A zmieniających się co 100 zł (4300, 4400, ..., 4900). Razem daje to 7  przebiegów symulacyjnych.

Zadania

  • Obliczyć podstawowe statystyki zysku dla przyjętych cen.
  • Wykonać analizę wyników.
  • Czy inne strategie cenowe firmy A dałyby lepsze wyniki (np. cotygodniowa zmiana cen na podstawie relacji cen z poprzedniego tygodnia)?