Symulacja od zdarzenia do zdarzenia - kolejka z jednym kanałem obsługi


Opis sytuacji

Przedsiębiorstwo planuje zmniejszenie liczby stanowisk obsługi z dwóch do jednego. Dane historyczne wskazują, że klienci przybywają i są obsługiwani zgodnie z następującymi rozkładami:

Czas przybycia Prawd. Dystrybuanta Czas obsługi Prawd. Dystrybuanta
0 0,10 0,10 1 0,30 0,30
1 0,20 0,30 2 0,20 0,50
2 0,25 0,55 3 0,20 0,70
3 0,20 0,75 4 0,15 0,85
4 0,15 0,90 6 0,10 0,95
5 0,10 1,00 8 0,05 1,00
2,4 1,00   2,9 1,00  

Model symulacyjny

Model wykonujemy wg następującego wzorca:

Nr przybycia LP1 L.los. Czas przybycia CP1 Wejście do systemu ZEGAR1 Początek obsługi ZEGAR2 L.los. Czas obsługi T1 Koniec obsługi ZEGAR3 Czas oczekiwania kolejkowicza OK1 Czas przestoju kanału obsługi PK1
1   0 0 0 0,29 1 1 0 0
2 0,79 4 4 4 0,95 6 10 0 3

Wykonanie symulacji

Przybywający klienci obsługiwani są na zasadzie FIFO. Prowadzimy symulację 30 razy notując podstawowe statystyki.

Zadania

  • Zasymulować obsługę 200 klientów.
  • Czy jedno stanowisko rzeczywiście wystarczy?
  • Na podstawie powyższego modelu zbudować i zbadać dwa modele:
    1. dwa stanowiska z odrębnymi (niezależnymi) kolejkami,
    2. dwa stanowiska z jedną (wspólną) kolejką.