Metoda Monte Carlo - problem gazeciarza


Opis sytuacji

Chcemy określić, ile kalendarzy na przyszły rok zamówić w sierpniu b.r. Koszt jednej sztuki wynosi 10 zł, a cena sprzedaży - 20 zł. Po tej cenie możemy sprzedać kalendarze do końca roku; po tym terminie możemy odzyskać od dostawcy po 2 zł za sztukę. Popyt na kalendarze nie jest znany: nasze doświadczenie wskazuje, że można go opisać następującym rozkładem:

Lp. Popyt [szt] Prowdopodobieństwo
1 100 0,30
2 150 0,30
3 200 0,20
4 250 o,15
5 300 0,05
Średnia 167,5 1,00

Model symulacyjny

  • Funkcja celu: maksymalizacja zysku.
  • Zmienna kontrolowana (decyzyjna): liczba zamówionych kalendarzy.
  • Zmienna niekontrolowana: zapotrzebowanie (popyt).

Wykonanie symulacji

Prowadzimy symulację 100 razy dla liczby zamówionych kalendarzy zmieniających się co 5 sztuk (w przedziale 100-300). Razem daje to 41 przebiegów symulacyjnych.

Zadania

  • Obliczyć podstawowe statystyki zysku dla przyjętych wielkości zamówień.
  • Wykonać analizę wyników (wybrać najkorzystniejszy wariant).