Metoda Monte Carlo - problem gazeciarza
Opis sytuacji
Chcemy określić, ile kalendarzy na przyszły rok zamówić w sierpniu b.r. Koszt jednej sztuki wynosi 10 zł, a cena sprzedaży - 20 zł. Po tej cenie możemy sprzedać kalendarze do końca roku; po tym terminie możemy odzyskać od dostawcy po 2 zł za sztukę. Popyt na kalendarze nie jest znany: nasze doświadczenie wskazuje, że można go opisać następującym rozkładem:
Lp. | Popyt [szt] | Prowdopodobieństwo |
1 | 100 | 0,30 |
2 | 150 | 0,30 |
3 | 200 | 0,20 |
4 | 250 | o,15 |
5 | 300 | 0,05 |
Średnia | 167,5 | 1,00 |
Model symulacyjny
- Funkcja celu: maksymalizacja zysku.
- Zmienna kontrolowana (decyzyjna): liczba zamówionych kalendarzy.
- Zmienna niekontrolowana: zapotrzebowanie (popyt).
Wykonanie symulacji
Prowadzimy symulację 100 razy dla liczby zamówionych kalendarzy zmieniających się co 5 sztuk (w przedziale 100-300). Razem daje to 41 przebiegów symulacyjnych.
Zadania
- Obliczyć podstawowe statystyki zysku dla przyjętych wielkości zamówień.
- Wykonać analizę wyników (wybrać najkorzystniejszy wariant).